У 2021/2022 МР очікується рекордний урожай насіння соняшнику. За різними оцінками прогнозується від 16 до 17 млн тонн. Передбачається виробити понад 7,1-7,2 млн тонн олії соняшникової, що на 24,1% більше 2020/2021 МР, з яких 6,55 — 6,6 млн тонн буде поставлено на експорт.
Про це повідомляє прес-служба асоціації «Укроліяпром».
За даними асоціації, у 2020/2021 МР виробництво рослинних олій склало 6,13 млн тонн. Зокрема, соняшникової олії — 5,8 млн тонн, соєвої — 210 тис. тонн та ріпакової — 116 тис. тонн.
За підсумками 2020/2021 МР експорт рослинних олій склав 5,61 млн тонн, основну частину з яких забезпечила соняшникова олія — 5,28 млн тонн. Також експортовано 233 тис. тонн соєвої олії та 103 тис. тонн ріпакової олії.
«2020/2021 МР, який закінчився у серпні поточного року, приніс багато несподіваних і, прямо скажемо, неприємних сюрпризів як для сільгоспвиробників, так і переробників і кінцевих споживачів продукції на внутрішньому продовольчому ринку. Зростання цін на олію соняшникову у 2020/2021 МР було обумовлено як світовими тенденціями, так і внутрішніми особливостями», — розповідають аналітики асоціації.
Так, серед головних особливостей 2020/2021 МР можна назвати скорочення валового збору насіння олійних культур проти минулого маркетингового року на понад 3,5 млн тонн, в тому числі насіння соняшнику — на 2 млн тонн. Також у цьому сезоні відмічається стрімке зростання закупівельних цін на насіння соняшнику, які вже наприкінці жовтня-початку листопада зросли вдвічі проти початку вересня.
«У 2020/2021 МР спостерігалося стримування продаж насіння соняшнику сільськогосподарськими виробниками та невиконання поставок даної сільськогосподарської сировини за раніше укладеними форвардними контрактами з олійнодобувними заводами. Як наслідок, виробники олії втратили сировинні запаси з фіксованими цінами та були змушені купувати сировину за стрімко зростаючою вартістю», — підкреслюють в «Укроліяпром».
Разом з тим, переробні підприємства зазнали значних збитків через те, що вимушені були виконувати контракти з постачання готової продукції за ціною попередньо укладених контрактів, а закупляти сировину, якість якої поступалась урожаю 2019 року, за ціною, що значно перевищувала укладену у форвардному контракті.
«Попри усі труднощі підприємства олійно-жирової галузі України продовжували проводити зважену цінову політику, забезпечуючи першочергові поставки олії соняшникової у торговельну мережу», — підсумовують аналітики.