На сьогодні ринок нафтопродуктів України достатньо стабільний. Про це свідчить динаміка імпорту нафтопродуктів на територію нашої країни (Інф. 1), що залишається на рівні 400-600 тис. тонн ДП, 80-100 тис. тонн бензину А-95 і СПБТ, і приблизно 2 тис. тонн бензину А-98 на місяць.
Інфографіка 1
Джерело: дані Державної служби статистики України.
Інфографіки 1–4 також свідчать про те, що за останні майже півтора року лідерство серед імпорту належить дизельному пальному, а імпорт бензину А-95 і СПБТ приблизно однаковий. Суттєвих перепадів у обсягах імпорту не спостерігається.
Інфографіка 2
Джерело: дані Державної служби статистики України.
Інфографіка 3
Джерело: дані Державної служби статистики України.
Інфографіка 4
Джерело: дані Державної служби статистики України.
Загальний імпорт товарів у січні-травні 2024 року, порівняно з аналогічним періодом 2023-го, збільшився на 8,3%, а імпорт нафтопродуктів знизився на 12,43% (Табл. 1). На це є декілька причин. Зокрема, наявність накопичених у 2023 році запасів у трейдерів, які вони реалізовують у 2024-му, а також слабкий попит на нафтопродукти. Отже, логічно, що наявність запасів і недостатній попит створюють питання – навіщо імпортувати більше?
Таблиця 1. Динаміка імпорту нафтопродуктів до України за січень-травень 2023-2024 рр., тонн
У січні-травні 2023–2024 років структура імпорту нафтопродуктів характеризувалася переважно імпортом дизельного пального, який у 4 рази перевищував імпорт бензину, та у 7 разів імпорт СПБТ у 2023 році, а у 2024-му – майже у 5,5 раза, порівняно з бензином, і у 7 разів по СПБТ. Одним з факторів більшого імпорту дизелю є підготовка до посівної кампанії взимку та навесні, а також закупівля аграріями пального на майбутній агросезон. Обсяг імпортованого бензину минулих періодів фактично перевищив потребу в ньому, що стало причиною зниження його поточного імпорту.
Що стосується структури імпорту у розрізі постачальників (Інф. 5), то протягом 2023-2024 років відбулись деякі зміни у ТОП-7 країн походження пального. Так, якщо у січні-травні 2023-го лідерами постачань були Індія (13% всіх поставок, або 470 тис. тонн), Литва (12%, або 441 тис. тонн) і Туреччина (11%, або 384 тис. тонн), то у січні-травні 2024 року Індія і Литва поступились місцем Греції (22%, або 667 тис. тонн) та Польщі (17%, або 512 тис. тонн).
Інфографіка 5
Слід зауважити, що відбулась переорієнтація поставок з автомобільного транспорту на залізничний. Факторів впливу також декілька. По-перше, всі пам’ятають страйки на кордоні з Польщею, що зобов’язало імпортерів задуматись про диверсифікацію каналів постачань. По-друге, залізничні перевезення дешевші за автомобільні, а в умовах війни, коли всі підприємці шукають шляхи зниження витрат, управління витратами на логістику залишаються актуальними.
У структурі імпортерів бензину (Інф. 7) лідерами є ОККО, WOG та UPG, а дизельного пального – ОККО, UPG, «Альянс Енерго Трейд» та WOG (Інф. 8).
Інфографіка 7
Інфографіка 8
Говорячи про попит на пальне, відмітимо, що для споживача серед факторів вибору є не тільки якість, довіра до бренду АЗС, але й ціна. Далі розглянемо механізм формування вартості палива та що на це впливає.
З 2023 року цінові спостереження та заходи моніторингу проводяться за наступною групою товарів: бензин (марки А-92, А-95), дизельне пальне, газ скраплений для автомобілів.
Зазвичай використовується наступна формула для розрахунку ціни на нафтопродукти:
, де:
Ц – ціна за 1 тонну нафтопродуктів (грн із ПДВ);
Цім – ціна при імпорті (за тонну, дол. США);
Кдол – офіційний курс української гривні до долара США, що встановлений НБУ, на дату формування ціни;
А – розмір акцизного збору, визначений згідно з чинним законодавством України станом на дату формування ціни;
Кєвро – офіційний курс української гривні до євро, що встановлений НБУ, на дату формування ціни;
Гк – середнє значення густини (г/м3) палива при 15°С згідно з ДСТУ 7688:2015 (для ДП значення складає 0,8325);
Т –– витрати на транспортування нафтопродуктів (грн із ПДВ);
М – рівень маржинального прибутку імпортера (грн);
Кпдв – коефіцієнт, який враховує чинну, згідно з українським законодавством, ставку податку на додану вартість (ПДВ); для платників становить 1,2 та 1,0 для неплатників.
Однак, коли ми говоримо про пальне та його ціну, то пригадуються минулі роки, коли до 1 липня 2023 року були знижені акцизи. Що ж це таке? Зазвичай акциз – це непрямий податок, який закладається у вартість товару й сплачується споживачем. Акцизи вводять на такі товари, як тютюн, алкоголь, предмети розкоші. Акциз встановлюється на високорентабельні та монопольні товари, зокрема й на пальне також і, в теорії, вилучає частину надприбутків від продажу подібної продукції.
Існують два основні види акцизного податку:
Розмір акцизу на обсяг імпорту нафтопродуктів рахується в євро за 1 000 літрів. Акциз платять всі імпортери, навіть якщо пальне ввозиться не для продажу, а для власних потреб.
З 1 липня 2023 року розмір акцизу відповідає довоєнному рівню. А останні 2 місяці активно обговорюється питання подальшого збільшення акцизів на пальне. Один з аргументів – адаптація українського законодавства до європейського у зв’язку з асоціацією з ЄС.
Переговори між Україною та ЄС щодо укладення нової посиленої угоди на заміну Угоди про партнерство та співробітництво розпочалися у березні 2007 року відповідно до Плану дій Україна-ЄС. 1 вересня 2017 року, після тривалого процесу ратифікації, Угода про асоціацію між Україною та ЄС набула чинності у повному обсязі. Надалі Україна мала 11 років для приведення акцизного оподаткування до рівня, закріпленого у законодавстві ЄС. І ось наприкінці травня 2024 року у Верховну Раду України був поданий законопроєкт № 11256-2 «Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку». Щоб зрозуміти, чому законопроєкт й досі не став законом, а очікуване підвищення акцизів на пальне з 1 липня 2024 року не запрацювало, потрібно розібратись у процедурах прийняття законів в Україні.
Законодавчий процес – це нормативно регламентована процедура ухвалення закону, яка складається з певних стадій – самостійних, логічно завершених етапів та організаційно-технічних дій: внесення, розгляду, прийняття (зміни), оприлюднення та опублікування. У цілому закон може ухвалюватися через проходження трьох читань (останніми роками ВРУ приймає закони у двох читаннях, бо згідно з ст. 102 ЗУ «Про Регламент ВРУ» від 10.02.2010 № 1861-VI в ред. від 31.12.2023 р. три читання потрібні лише для проєктів кодексів і законопроєктів, які містять понад 100 статей, пунктів). Також ще є етап схвалення або ветування закону Президентом України. Всі етапи мають регламентовані строки їх проходження. Наприклад, ВРУ розглядає законопроєкт протягом 30 днів, а Президент – протягом 15 днів. На кожні доопрацювання строки не регламентовані.
Наразі законопроєкт пройшов стадію першого читання (04.06.2024 р.) і другого читання (18.07.2024 р.) і станом на початок вересня підписаний Президентом України. Таким чином, проєкт закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку № 11256-2 від 29.05.2024 р., який розроблено на виконання Додатка XXVIII до глави 4 «Оподаткування» розділу V «Економічне і галузеве співробітництво» Угоди про асоціацію та імплементацію положень Директиви Ради № 2003/96/ЄС від 27.10.2003 про реструктуризацію системи Співтовариства щодо оподаткування енергопродуктів та електроенергії, наразі очікує офіційного опублікування.
Зміни акцизів, що пропонуються у проєкті закону № 11256-2 від 29.05.2024, представлені далі (Табл. 2).
Таблиця 2. Графік підвищення ставок акцизного податку на пальне (євро за 1 000 літрів)
Відповідно до пропозиції Уряду, у 2024 році акциз з 1 000 л бензину повинен подорожчати на 29,1 євро, ДП – на 38,1 євро, скрапленого газу – на 3,6 євро. Після цього заплановані ще чотири етапи підвищення, кожен з яких – приблизно на такі ж суми.
Впровадження положень законопроєкту дозволить забезпечити додаткові надходження до держбюджету у другому півріччі 2024 року:
Але чи дійсно підвищення акцизів таке необхідне?
Урядовці кажуть, що це один з необхідних кроків на шляху до членства в Європейському Союзі. Законодавство України обов’язково необхідно наблизити до європейського, адже Україна отримала статус країни-кандидата на членство в ЄС. Другий аргумент – у нас війна, потрібні гроші на підтримку армії та ведення бойових дій. Підвищення акцизів зможе наповнити бюджет додатковими коштами.
Стосовно війни все зрозуміло, з цим не посперечаєшся. Однак, аргумент членства в ЄС здається доволі сумнівним. Пояснюється це тим, що насправді не існує жодних чітких вимог до імплементації саме такого рівня акцизів, бо це лише рекомендація. До того ж деякі європейські країни (наприклад, Угорщина, Польща) й досі мають нижчі акцизи на бензин і ДП, хоча є членами ЄС вже понад 10 років. А в Іспанії, Хорватії та Бельгії більш низький рівень акцизів на автогаз. Відмітимо, що країни ЄС встановлюють ставку акцизів спираючись на власне споживання та стан економіки, екологічну повістку тощо.
З огляду на це, чи не здається підвищення акцизів на пальне не на часі? Адже здорожчання пального – це збільшення витрат виробників, тож підвищаться й ціни на товари та послуги, що вплине на кінцевих споживачів. Аграрії також зазначають, що таке підвищення акцизів до 2028 року призведе до додаткових щорічних витрат у розмірі 13 млрд грн. Враховуючи, що пальне становить приблизно 10% всіх витрат аграрних виробників, вони будуть змушені підвищувати ціни на агропродукцію.
Дійсно, Україна крок за кроком йде до євроінтеграції та поступово здійснюється процес імплементації законодавства ЄС. Водночас положеннями Директиви № 2003/96/ЄС передбачена можливість встановлення спеціальних знижених ставок акцизного податку для сільськогосподарської техніки, яка залучена в обробці полів та для якої встановлено мінімальну ставку податку на рівні 21 євро за 1 000 літрів дизпалива. Саме ця ставка застосовується зараз у Румунії, а в Польщі фермерські господарства отримують відшкодування паливного акцизу в повному обсязі й фактично його не сплачують.
У Литві, Латвії та Румунії акциз становить не більше 60 євро/1000 л, тоді як в Україні бізнес змушений платити 139 євро. Якщо до 2028 року акциз буде збільшено до 330 євро за 1 000 літрів, то український бізнес сплачуватиме в 5 разів більше, ніж європейські підприємства.
Таким чином, запропоновані норми проєкту можуть суттєво нашкодити українським аграрним підприємствам та негативно вплинуть на можливості конкурувати на зовнішньому ринку сільськогосподарської продукції. А особливо це вплине на збільшення вартості продукції для українських споживачів.
Інна Швець,
головний фахівець відділу досліджень ринків природних копалин
та мінерально-сировинних ресурсів ДП «Держзовнішінформ»