У 2022 році внаслідок повномасштабного вторгнення рф в Україну вітчизняний аграрний сектор лише на блокуванні морських портів та зміні логістики експортних перевезень може втратити $7,5-8 млрд, на вартості непроданого минулорічного зерна – $0,5 млрд, а на вартості знищених або захоплених окупантами складських приміщень елеваторів – ще додатково $1,3 млрд. Про це заявив завідувач відділу інвестиційного та матеріально-технічного забезпечення Національного наукового центру «Інститут аграрної економіки», д.е.н. Олександр Захарчук, повідомляє сайт інституту.
За його словами, разом це складе 9,3-9,8 млрд дол. США, або майже сумарний прибуток аграрних підприємств, отриманий за 2020 та 2021 роки.
Він додав, що нагальним завданням сьогоденної агрологістики є оптимальне формування й ефективне управління товарно-інформаційно-фінансовими потоками сфер постачання, виробництва і збуту сільськогосподарських продуктів, які були зруйновані або окуповані через воєнні дії росії на території України.
Захарчук наголосив, що до початку повномасштабної агресії росії залізничний транспорт України був провідною галуззю в дорожньо-транспортному комплексі держави, який забезпечував майже 82 % вантажних і 36 % пасажирських перевезень, здійснюваних всіма видами транспорту.
За даними інституту, станом на початок 2022 року експлуатаційна мережа залізниць України – без урахування окупованих на Сході територій, мережа яких нині не експлуатується – складала майже 19,8 тис. км, понад 47,2 % з яких електрифіковано.
За обсягами вантажних перевезень залізниці України посідають четверте місце на Євразійському континенті, поступаючись лише залізницям Китаю, росії та Індії.
Також експерти підрахували, що у 2021 році, як і в попередні роки, найбільше перевезено зернових саме Укрзалізницею. Торік вона перевезла 33,6 млн т зернових вантажів. Найбільше за рік зерна було перевезено на експорт – 30,3 млн т. Перевезення зернових вантажів у внутрішньому сполученні у 2021 році склали 3,1 млн т, імпорт – 101,3 тис. т, транзит – 214 тис. т. Частка Укрзалізниці у загальному обсязі перевезень зернових вантажів на експорт складала близько 62,3 %.
Однією з найбільших проблем, особливо в пікові періоди перевезень, була низька пропускна здатність припортової залізничної інфраструктури. На кінець 2021 року максимальна пропускна здатність припортових залізничних станцій становила близько 2100 вагонів із зерном.
З початку широкомасштабної війни у 2022 році мережа залізниць втратила додатково ще 15% своєї експлуатаційної мережі від загальної, крім втраченої у АР Крим й частини Донецької та Луганської областей у 2014 році. Крім того, у березні практично всі експортні обсяги зерна розвернулися у бік західних та південно-західних кордонів, стався транспортний колапс, нагадав експерт. На прикордонних переходах почали утворюватися затори з поїздів, які чекали своєї черги по 20-40 діб
При цьому з початком функціонування «зернового коридору» «Укрзалізниця» почала стрімко повертати собі довоєнну продуктивність. У вересні було експортовано 2,7 млн т зерна, у тому числі через західні прикордонні переходи – понад 800 тис. т. У жовтні залізниця збільшила цей показник до 3,6 млн т. За прогнозними оцінками науковців Інституту аграрної економіки, за умови продовження роботи «зернового коридору» залізничні перевезення можуть сягнути минулорічного рівня у 4,1 млн т.
Олександр Захарчук наголосив, що нині для сільського господарства найбільш гостро стоїть проблема тарифів на перевезення урожаю та вартості його зберігання.
Так, за даними дослідників, лише у січні-лютому 2022 року тарифи на перевезення зернових вантажів залізничним транспортом в Україні зросли на 15-20 % порівняно з аналогічним періодом 2021 року. Подальше зростання вартості залізничної логістики – збільшення тарифів для зернових вантажів з 29 червня 2022 року ще на 70 % – призвело до додаткових витрат аграріїв, що оцінюються у 120 млн дол. США на рік.
agropolit.com