Для більшої частини Земної кулі прогноз на 2023 рік виглядає сприятливим. Останні оцінки Міжнародної асоціації повітряного транспорту (IATA) показують, що світова авіаційна галузь повернеться до прибутковості наступного року з чистим прибутком у $4,7 млрд. Це слідує за чистим збитком обсягом майже $7 млрд цього року.
Структура повітряного руху й доходи продовжать нормалізуватися наступного року. Пасажирські перевезення спричинили приріст загального доходу до 87% від рівня 2019 року торік порівняно з 60% 2021 року. Під час пандемії обсяги авіаперевезень вантажів зросли, оскільки пасажиропотік різко впав. Винахідливі авіакомпанії перепрофілювали пасажирські літаки для перевезення вантажів, що підвищило дохід від вантажних операцій до 40% від загального прибутку 2021 року проти показників до пандемії на рівні 10%-15%. На 2023 рік IATA прогнозує, що доходи авіакомпаній відновляться до 93% від рівня 2019 року, а прибутки від вантажних авіаперевезень скоротяться до 20%.
Підкреслюючи величезну невизначеність, яка затьмарює будь-які прогнози після пандемії, розрив у 4 млрд пасажирів розділяє сценарії зростання й негативу в останньому прогнозі трафіку IATA.
Довгострокові перспективи зростання виглядають багатообіцяючими, коли Азіатсько-Тихоокеанський регіон відновить свою попередню роль двигуна зростання світового повітряного руху. Частка Азіатсько-Тихоокеанського регіону в глобальних пасажиропотоках скоротилася до 22% порівняно з більш ніж третиною 2019 року. Головною причиною цього є політика Китаю щодо нульової боротьби з COVID-19, але суворі протоколи подорожей у багатьох інших країнах, таких як Японія й Австралія, сприяли зниженню.
Згідно з довгостроковим прогнозом IATA, після повного відновлення в Азіатсько-Тихоокеанському регіоні до 2040 року очікується середньорічне зростання трафіку на 3,3%, що додасть 2,5 млрд пасажирських поїздок. Неспокійна ситуація з Covid-19 у Китаї робить його очевидною дикою картою для будь-яких прогнозів.
У короткостроковій перспективі авіакомпанії стикаються зі слабкою економічною ситуацією. Побоювання рецесії в деяких країнах, таких як Велика Британія, Німеччина й росія, продовжують зростати. 2023 року глобальний ВВП зросте на «невеликих» 2,7%. Інфляція досягає максимуму за кілька десятиліть, що підриває довіру споживачів і купівельну спроможність пасажирів. Повномасштабна війна росії в Україні створила ще більше перешкод, піднявши ціни на енергоносії й продукти харчування.
Високі ціни на нафту, завищені спреди на авіаційне й дизельне пальне і підвищення курсу долара збільшують рахунки світових авіакомпаній за паливо. Очікується, що глобальні авіакомпанії заплатять $229 млрд за 304 млрд л (80 млрд галонів), які вони, ймовірно, споживуть наступного року, згідно з оцінками IATA.
Інші проблеми, що залишилися після пандемії, такі як збої в ланцюжках постачань і нестача робочої сили, продовжуватимуть мучити авіаційний бізнес уже цього року. Як зазначають економісти IATA, «уроки пандемії — гнучкість, гнучкість та інновації — мають бути збережені в гонитві за рухом і фінансовим відновленням».
Індія виведе глобальний авіабізнес з останньої стадії Covid-19. Він стане найкращим виконавцем, оскільки зростання ВВП на понад 6% 2023 р. відновить його роль ключового чинника збільшення попиту на авіасполучення й авіаційне пальне. Індія збільшить кількість пасажирів на 430 млн 2040 року порівняно з показниками 2019-го, що ще більше ускладнить для галузі досягнення її головних амбіцій щодо сталого зростання.
Зобов’язання галузі щодо нульової чистої кількості, офіційно оформлене Міжнародною організацією цивільної авіації (ІКАО) на її Генеральній асамблеї торік у жовтні, також створить проблеми, а водночас і нові можливості для повітряного транспорту.
enkorr.ua