Наступного року державні закупівлі мають максимально, там де це можливо, перейти на українські товари і компоненти. Про те як максимально швидко узгодити позиції постачальників і закупівельників йшла розмова під час зустрічі щодо демонополізації та імпортозаміщення продукції для потреб «Укрзалізниці» під головуванням Першого віце-прем’єр-міністра України – Міністра економіки України Юлії Свириденко.
«Цьогоріч ми вкотре переконалися у дуже простій, але дуже важливій істині: підтримка українських виробників – це важлива складова нашої національної безпеки. Адже сектор безпеки і оборони ми можемо фінансувати виключно коштами, які заробляємо всередині країни. Тобто з податків, які сплачує бізнес і українці. З кожної гривні, витраченої на українські товари, до 40% повертається назад у бюджет.
«Укрзалізниця» – компанія, яка в першу чергу є прикладом для суспільства того, як держава дотримується своєї економічної політики. Саме тому, коли під час війни відбуваються закупівлі у іноземних постачальників, за наявності українських аналогів, ми втрачаємо не лише податки і робочі місця, ми втрачаємо можливості фінансувати наші потреби безпеки і оборони. Купувати товари українського виробництва – це питання нашого виживання під час війни. Тому наша задача всюди, де можливо, перейти на українські товари і компоненти», – наголосила Юлія Свириденко.
Під час діалогу закупівельники та постачальники обговорили нагальні проблеми, які склались на ринку. Адже з одного боку, після початку повномасштабної війни «Укрзалізниця» втратила можливість закуповувати складові, які традиційно вироблялись в рф та білорусі, а з іншого боку, українським виробникам складно оперативно почати виготовляти всю номенклатуру закупівель державного монополіста через війну та інші обставини, які повною мірою заважають планувати свою економічну діяльність.
Під час зустрічі сторони домовились, що «Укрзалізниця» буде максимально планувати свою потребу в товарах наперед, оприлюднювати план закупівель на рік, надавати виробникам технічні специфікації на товари, які мають підлягати імпортозаміщенню та розробити механізм тестування і сертифікації українських товарів, які можуть замінити імпортні.
«Ми вітаємо те, що «Укрзалізниця» розпочала діалог з представниками виробників щодо імпортозаміщення. Це має стати гарним прикладом для інших державних замовників щодо налагодження діалогу з бізнесом.
Ми розуміємо, що українським виробникам під час війни складно освоювати випуск нової продукції, вони знаходяться в нерівних умовах в порівнянні зі світовими виробниками, адже останні працюють в мирних країнах. Тим не менше український бізнес в повному обсязі виконує свої зобов’язання по контрактах, навіть коли вимушений працювати під ворожими обстрілами. І ця надзвичайна стійкість вітчизняного бізнесу не може не надихати. Тому ми звертаємось до закупівельників, щоб вони були відповідальними при виборі тих чи інших постачальників, віддаючи перевагу українським виробникам, які в свою чергу підтримують вітчизняну економіку», – резюмувала Юлія Свириденко.
Довідково:
«Укрзалізниця» є другим за обсягами замовників публічних закупівель серед енергокомпаній. В 2023 році компаній витратила на закупівлі 53 млрд грн, серед яких на обладнання пішло 19,2 млрд грн.