У І півріччі 2017 року на контейнерних терміналах України перероблено 340155 TEU. Цей показник на 4,7% перевищує обсяги, що були перероблені за аналогічний період 2016-го. Зростання порівняно з показниками минулого року, коли перевалка збільшилася на 24,4%, звичайно, не настільки вражаюче, однак обнадіює своєю стабільністю.
Структура контейнеропотоків
Переробка контейнерів в українських портах ведеться сьогодні на чотирьох контейнерних терміналах: «Контейнерний термінал Одеса» і «Бруклін-Київ Порт» – в Одеському порту, «ТІС КТ» – в порту «Южний», а також на терміналі Іллічівського морського рибного порту. Контейнерні потужності порту «Чорноморськ», на жаль, не використовуються за призначенням. Перевалка контейнерів у порту припинилася у вересні 2016 року.
Зберігається баланс експортних і імпортних вантажопотоків. Різниця менше тисячі – 971 TEU. Причому обсяги експорту зростають майже втричі швидше обсягів імпорту. За підсумками І півріччя, експорт склав 169579 TEU (+ 6,9%), імпорт – 170579 TEU (+2,6%).
Дана статистика свідчить, що все більше української продукції відправляється на експорт у контейнерах. Значну роль в експортних відправленнях відіграють зернові культури і рослинні масла. У той же час зростають й імпортні поставки, як свідчення того, що купівельна спроможність населення зростає, і ринок імпорту стабілізується.
Частки навантажених контейнерів у експорті й імпорті майже рівні. В експорті частка навантажених складає 81,3%, в імпорті – 79,8%. Але порожніх контейнерів більше відправляють, ніж завозять – 34214 TEU проти 31927 TEU. Порівняно з І півріччям 2016 року, відправлення порожніх контейнерів зросло майже вдвічі, а порожніх завезли в 1,5 рази менше.
Усього навантажених контейнерів перероблено 273986 TEU, що становить 80,5% від загального обсягу контейнерних вантажів. Зростання порівняно з аналогічним періодом минулого року склало 8,4%. Обсяги порожніх зменшилися на 7,1% до 66141 TEU.
Порти і термінали
Переробка контейнерів в Україні ведеться виключно приватними стивідорними компаніями, причому 25,7% вантажопотоку компанії обробляють на власних причалах.
Дві третини всього українського контейнерного потоку переробляє Одеський порт. 16,2% припадають на Іллічівський морський рибний порт, 9,5% проходять через порт «Южний».
За підсумками І півріччя, найбільше зростання обсягів переробки помічено в Іллічівському рибному порту. Перевалка контейнерів зросла на 32,7%. Порт лідирує і за абсолютними обсягами приросту (+13603 TEU). З початку року на терміналі Іллічівського рибного порту перероблено 55207 TEU.
Незмінний лідер за обсягами перевалки контейнерних вантажів «Контейнерний терміналу Одеса» переробив 145555 TEU (+10,1%). Частка терміналу в загальному українському контейнерообігу зросла до 42,8%. Обробка суден ведеться на двох терміналах компанії – основному і новому глибоководному на Карантинному молу. Найбільшими клієнтами є компанії Maersk Line, ZIM і MSC.
Варто зазначити, що за підсумками 2016 року компанія «Контейнерний термінал Одеса» посідає друге місце в рейтингу контейнерних операторів Чорноморського регіону.
Другий термінал в Одеському порту «Бруклін-Київ Порт» наростив перевалку на 9,6% до 107009 TEU. Частка терміналу продовжує зростати. Компанія вже обробляє понад третину всього українського контейнерного потоку. На термінал заходять контейнеровози-десятитисячники компанії CMA CGM – третього в світі контейнерного перевізника. CMA CGM є партнером компанії «Бруклін-Київ Порт» і співвласником даного терміналу в Одеському порту.
Єдиний термінал, що скоротив обробку контейнерів – «ТІС КТ» у порту «Южний». Він втратив порівняно з І півріччям минулого року 20,1% контейнерних вантажів. Оборот контейнерів скоротився до 32356 TEU. На терміналі працює тільки прямий сервіс ECUMED компанії Maersk Line.
Лінійний сервіс
Світовий лідер контейнерних перевезень Maersk Line залишається провідною і на українському ринку. Компанія перевозить третину всього контейнерного потоку, що проходить через порти України, – 91915 TEU за підсумками І півріччя 2017 року.
Більше половини всього контейнерного ринку України контролюється трьома найбільшими перевізниками: Maersk Line, СМА СGМ і MSC. На їх частку припадає 60% ринку, або 202681 TEU. Частка 15 провідних перевізників у загальному обсязі контейнерів, перевезених через українські порти, зросла з 96,7% до 99,3%.
Найбільш помітний ріст показала компанія COSCO Shipping Line (+ 616,9%), створена в 2016 році шляхом злиття двох найбільших китайських судноплавних компаній – COSCO і CSCL. На світовому ринку компанія займає четверте місце за потужністю контейнерного флоту. У 2017 році через українські порти COSCO Shipping Line перевезла 31930 TEU, потіснивши ZIM, яка опинилася на 5-му місці з показником 29955 TEU (+ 38,1%).
Хороше зростання у компанії UASC (+186,7% до 7853 TEU), яка в 2017 році зазнала значних змін. У травні поточного року завершилося злиття UASC із німецькою Hapag-Lloyd. У результаті утворилася п’ята в світі за величиною контейнерна лінія.
На ринку контейнерних перевезень 2017 рік можна назвати роком великих змін у глобальному судноплавстві. На зміну альянсів G6, Ocean Three і CKYHE прийшли нові – THE Alliance (MOL, NYK Line, K-Line, YML, Hapag-Lloyd/UASC) і Ocean Alliance (CMA CGM, COSCOSL, OOCL, Evergreen). Із 1 квітня 2017-го вони розпочали роботу.
Таким чином компанії, що входять у нові альянси, об’єднали свої зусилля проти домінуючого на ринку в 2016 році союзу 2M компаній Maersk Line і MSC.