Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою

Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою
Опубліковано 02.11.2023

Ціни на газових аукціонах втрачають зв’язок із реальністю?

Здорожчання LPG на торгах Української енергетичної біржі прискорилося. Так, 1 листопада вартість окремих лотів сягнула 58 500 грн/т. Газ «Укргазвидобування» здорожчав порівняно з минулими торгами на 8 801 грн/т, до середніх 57 695 грн/т, «Укрнафти» – на 7 814 грн, до 56 011 грн/т.

Компанії реалізували 100% виставленого обсягу — 5 838 тонн. При цьому «Укрнафта» на 38% зменшила обсяги виставленого ресурсу, «Укргазвидобування» ж не переглядало їх.

Про ажіотажний попит на аукціоні свідчить стрімке зростання цін: за дві години вартість газу на деяких базисах зросла майже на 9 000-10 000 грн/л.

Початкова ціна на ресурс «Укрнафти» становила 48 198 грн/т, однак протягом години вартість зросла до 51 000-52 000 грн/т. Далі здорожчання пришвидшилося — і ціна окремих лотів піднялася до 58 430 грн/т. Нагадаємо, на минулих торгах понад 1 500 тис. т ресурсу «Укрнафти» за 49 000 грн/т не знайшли покупця.

Аналогічним чином низка лотів «Укргазвидобування» зросла в ціні зі стартових 48 925 грн/т до 58 300 грн/т.

Гравці ринку відверто зізнаються, що не очікували такої динаміки і за день до торгів прогнозували зростання до 52 000- 53 000 грн/т. Серед трейдерів все частіше зустрічається думка, що ціни на аукціонах зростають неадекватно до реальної ситуації з постачаннями.

За даними Консалтингової групи «А-95», середній обсяг щоденного імпорту LPG в Україну у вересні становив 2,9 тис. т, тоді як у жовтні цей показник знизився до 2,6 тис. т. Тим часом кількість газовозів, що пройшли розмитнення у період 23- 29 жовтня, збільшилась на 13% порівняно з попереднім тижнем.

«57 тис., 58 тис. грн/т – такого точно ніхто не чекав. Імпорт їде. Хоч і повільно, але ж їде. Тим паче, починається низький сезон», — прокоментували ситуацію у великій паливній компанії, яка імпортує продукт, в основному, залізницею.

Як вважають деякі учасники торгів, ціну на аукціоні розігнали мережі, які увійшли у кризовий період із невдалим портфелем імпортних постачань і тепер зіткнулися з дефіцитом. Наприклад, з опитаних регіональних мереж майже ніхто не купував ресурс через його надмірно високу вартість. «На сьогоднішньому аукціоні ми не купували ресурс через його дорожнечу. Поки розраховуємо на запаси і сподіваємося на те, що доїде імпорт», — прокоментували в одній з невеликих компаній.

Звертає увагу той факт, що на аукціонах приватних видобувних компаній ціни зросли не так помітно, як у державних підприємств, і варіювалися в діапазоні від 47 тис. грн/т до 51 тис. грн/т і вище. Ймовірно, спокійна динаміка обумовлена відсутністю на торгах згаданих компаній, що відчувають ресурсний голод.

На тлі тривалих затримок газовозів на виїзді за кордон ситуацію підігрівають новини про можливе блокування з 3 листопада двох польських КПП. Наразі, за даними сервісу «єЧерга», черга на «Рава-Руська – Хребенне» і «Ягодин – Дорогуськ» становить 12 і 13 днів відповідно. Черги на південному кордоні збільшилися за тиждень з 7-15 днів до 11-16 днів. У разі страйку польських перевізників терміни на виїзд можуть збільшитися ще на декілька днів, вважають імпортери нафтопродуктів.

 

enkorr.ua