За результатами І кварталу 2019 року стало збільшення обсягів експорту цілої низки сільгосппродукції. За січень-березень цього року у порівнянні з відповідним періодом 2018 року у натуральних обсягах помітно виріс експорт зерна – до 14,0 млн тонн (+41%), м’яса та субпродуктів – до 112 тис. тонн (+31%), олії – до 1,8 млн тонн (+21%), залишків і відходів – до 1,9 млн тонн (+19%). Зберігається тенденція збільшення поставок за кордон м’яса птиці – до 104 тис. тонн (+39%).
Про це повідомляє Національний науковий центр “Інститут аграрної економіки”.
За даними Державної служби статистики України, експорт агропродовольчої продукції у січні-березні 2019 року склав 5,4 млрд USD, що на 1,0 млрд USD (+22,5%) перевищило відповідний показник I кварталу 2018 року.
При цьому у загальній структурі вітчизняного експорту частка сільськогосподарської продукції склала близько 44%.
Основними ринками збуту для вітчизняних експортерів є два регіони – країни Азії та Європейського Союзу.
Позицію основного імпортера вітчизняної агропродукції вже кілька років поспіль утримують азійські країни. За січень-березень 2019 року вони закупили українського продовольства на 2,2 млрд USD, зазначив експерт. Частка Азії за цей період склала 41% від загального експорту аграрної продукції.
Понад третину вітчизняного експорту сільгосппродукції – 35% – припадає на країни Європейського Союзу. За І квартал цього року вони закупили українського продовольства майже на 1,9 млрд USD.
Порівняно меншим виявився експорт до африканського континенту (827 млн USD) та держав СНД (340 млн USD).
Названі географічні регіони акумулюють понад 97% вартості продажів за кордон української аграрної продукції.
За результатами І кварталу 2019 року рейтинг країн – імпортерів вітчизняної агропродукції традиційно очолила Індія, яка закупила українського продовольства на 532 млн USD.
На другому місці – Єгипет, який закупив в Україні сільгосппродукції на 464 млн USD.
Значну виручку українські експортери отримали також з Китаю (405 млн USD), Туреччини (397 млн USD), Нідерландів (379 млн USD), Іспанії (342 млн USD), Італії (215 млн USD), Польщі (178 млн USD), Білорусі (158 млн USD) та Німеччини (157 млн USD).
Ці топ-10 країн закупили в України майже 60% всієї експортованої сільськогосподарської продукції.
Визначальними позиціями у товарній структурі вітчизняного агропродовольчого експорту залишаються зернові культури (2444 млн USD), олія (1199 млн USD), залишки і відходи харчової промисловості (419 млн USD), насіння олійних (363 млн USD) і м’ясопродукти (172 млн USD).
Найбільші частки у загальній вартості закупівель українського зерна мають Єгипет (15,7%), Китай (9,9%), Іспанія (9,8%), Нідерланди (8,5%) та Туреччина (7,0%). Спільно з Італією (4,8%), Тунісом (3,9%), Ізраїлем (3,6%), Німеччиною та Ірландією (по 3,2%) ці країни забезпечили вітчизняним експортерам близько 70% грошових обсягів українського експорту цієї групи продукції.
Олійне насіння та плоди користувались найбільшим попитом у Туреччині (30,3%), Єгипті (10,5%), Німеччині (10,4%), Білорусі (9,8%), Португалії (6,3%), Польщі (5,3%) та Греції (4,7%). На ці країни припадає понад 3/4 вартості вітчизняного експорту олійних культур.
Серед жирів та олій головним експортним товаром України виступає соняшникова олія. Домінуючим покупцем жирів і олій українського виробництва традиційно виступає Індія з часткою 42,2%. Решта основних країн-імпортерів – Китай (9,4%), Нідерланди (8,4%), Іспанія (5,9%), Італія (5,8%) та Ірак (5,2%) – помітно відстають від неї. За результатами І кварталу 2019 року спільна частка цих країн склала 77% у загальній вартості експорту товарів цієї групи.
Основними ринками збуту для українського м’яса є Саудівська Аравія (23,3%), Нідерланди (14,2%), Словаччина (8,2%), Азербайджан (5,0%), Білорусь (4,9%) та Німеччина (4,5%). Сукупно вони закупили 60% вітчизняної м’ясопродукції. Незважаючи на збільшення експорту м’яса птиці, середня ціна його реалізації дещо знизилась – до 1418 USD за тонну (-5%).
Залишків і відходів у І кварталі 2019 року найбільше закуповували Туреччина (17,2%), Білорусь (12,0%), Польща (10,4%), Китай (8,7%), Нідерланди (8,0%), Франція (6,1%), Марокко (5,2%) та Саудівська Аравія (5,0%). Ці країни акумулювали близько 73% вартості українського експорту продукції даної групи.