Асоціація “Укртеплокомуненерго” (УТКЕ) запропонувала Раді національної безпеки і оборони (РНБО) пакет антикризових заходів щодо запобігання системній кризі в теплоенергетиці, яка додатково загострилася внаслідок зміни умов постачання газу підприємствам теплокомуненерго (ТКЕ), повідомляється в прес-релізі асоціації в понеділок.
Серед основних причин кризового становища галузі УТКЕ називає законодавчу неврегульованість умов роботи підприємств теплоенергетики після скасування ПСО щодо постачання газу ТКЕ, встановлення економічно необґрунтованих тарифів, відсутність у тепловиків обігових коштів, неврегульованість питань відшкодування різниці в тарифах, а також затягування процесу реструктуризації боргів за газ.
“Криза додатково поглибилась через запропоновані неринкові умови постачання газу, передбачені угодою на постачання природного газу ГК “Нафтогаз Трейдинг”, – стверджується в прес-релізі.
Згідно з ним, газопостачальник вимагає передоплату за газ і його закупівлю в односторонньо визначених обсягах, що є не достатніми для забезпечення тепловою енергією населення, з правом дозакупівлі необхідної різниці за ціною, яка майже на 50% перевищує передбачену договором.
“При цьому встановлює (ГК “Нафтогаз Трейдинг”- ІФ) неймовірно високі відсотки штрафних санкцій та пропонує запровадження примусового, безакцептного списання коштів з рахунків ТКЕ. Як наслідок – під загрозою зриву опалювальний сезон та стале теплозабезпечення понад 300 українських міст і містечок”, – акцентують в УТКЕ.
Як першочергові заходи асоціація пропонує РНБО, зокрема, ухвалити в другому читанні законопроект №3508-д щодо відшкодування різниці в тарифах на теплову енергію та реструктуризації заборгованості теплопостачальних підприємств за спожитий природний газ, яка перевищує 50 млрд грн.
Пропонується також внести зміни до закону про теплопостачання в частині заборони відключення об’єктів ТКЕ від енергопостачання в опалювальному періоді та можливості автоматичного коригування тарифів у разі зміни цін на енергоносії, а також розробити порядок автоматичного коригування розміру тарифу на теплову енергію при зміні цін на енергоносії та їх розподіл.
В “Укртеплокомуненерго” вважають також за необхідне встановити паритетну відповідальність, яка може застосовуватися постачальниками природного газу, зокрема НАК “Нафтогаз України” та її дочірніми компаніями, операторами газорозподільних мереж і постачальниками електричної енергії, до підприємств теплопостачання, з розміром санкцій, які підприємства ТКЕ можуть застосовувати до своїх споживачів-боржників.
УТКЕ закликає закріпити на законодавчому рівні умови оплати ТКЕ за енергетичні ресурси лише на умовах 100%-ї післяплати, а також терміново скасувати порядок нарахування штрафних санкцій на подвоєну суму боргу.
Ще один із запропонованих заходів – внести зміни до правил постачання природного газу в частині встановлення для ТКЕ передоплати та нарахувань штрафних санкцій за порушення, за які ТКЕ не можуть відповідати, зокрема пов’язані з погодними умовами.
В асоціації також вважають за необхідне “терміново створити при РНБО робочу групу для внесення змін до дискримінаційного договору постачання природного газу, запропонованого ТКЕ, ГК “Нафтогаз Трейдинг”.
Як стверджують в УТКЕ, збереження постачання газу на нинішніх умовах може призвести до зростання тарифу на тепло в Україні на 15-40% залежно від міста.
Як повідомлялося, станом на 16 червня до ГК “Нафтогаз Трейдинг” звернулося 181 підприємство ТКЕ та об’єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) із власними котельнями для укладення трирічних контрактів на постачання газу.
Як прогнозували в ГК, газ у рамках спеціальної пропозиції замовлять близько 360 виробників тепла, які працюють улітку, а також низка підприємств, які використовують газ лише взимку.
“Нафтогаз Трейдинг” пропонує виробникам тепла укласти трирічні угоди на постачання газу за ринковою ціною з її індексацією один раз на рік (з урахуванням змін котирувань на європейському хабі NCG і курсу валют). Ціна на перший рік становить 7,42 грн/куб. м (з ПДВ, але без врахування тарифу оператора газотранспортної системи).
У рамках контракту довгострокова ринкова ціна поширюється лише на обсяг природного газу для виробництва тепла й гарячої води для потреб населення, який відповідає історичному обсягу споживання ТКЕ за аналогічний період.
Як повідомлялося, Кабінет Міністрів України не продовжив після 20 травня 2021 року спеціальні обов’язки (ПСО) з продажу природного газу виробникам теплової енергії, покладені на “Нафтогаз України”.
ua.interfax.com.ua