Великі ідеї для вашого бізнесу
вул. Загородня, 15
м. Київ, Україна, 03150
0 800 30-50-74
Опубліковано 27.08.2020

Який бізнес найчастіше розвивають по франчайзингу

Глава директорату Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос розповідає про те, як молодим підприємцям не робити помилок, який початковий внесок необхідний для розвитку бізнесу і які напрями користуються популярністю.

Як пише ШОТАМ, кількість бажаючих відкрити свій бізнес щорічно зростає. Якщо п’ять-сім років тому створити свою справу наважувались підприємці віком 35-40 років, то зараз про це замислюються вже зі шкільної лави. У багатьох потенційних бізнесменів немає досвіду, тому вони розглядають варіант почати власний бізнес по франчайзингу. Підприємець укладає договір з власником торгової марки, наприклад, мережі кав’ярень або пралень, виконує всі вимоги і відкриває об’єкт під його брендом. Глава директорату Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос розповідає про те, як працює франчайзинг в Україні, яким чином змінюються вимоги підприємців і розвивається український бізнес.

Які напрямки бізнесу є найцікавішими для тих, хто хоче купити франшизу?

Тренди 2019 і початку 2020 роки під час карантину залишилисятими ж. Найвищим попитом користуються об’єкти громадського харчування невеликої площі, продуктові крамниці, заклади індустрії спорту і краси. Затребувана дитяча тематика – центри розвитку дітей, дитячі садки, центри робототехніки.

Раніше ми прогнозували, що активно будуть розвиватися сервіси доставки. Під час карантину це і відбувалося. Але виявилося, що ефективно спрацювали тільки ті доставки, для яких це було основним бізнесом. Наприклад, для компаній Нова пошта або Розетка. А ось ресторанам довелося складніше. Доставка в закладах громадського харчування не змогла вийти на ті показники, які вони отримують в залах. Для них вона стала просто додатковою послугою і не вилилася в окремий формат.

Як розвивалися франчайзингові мережі під час карантину?

Нові мережі за цей період не з’являлися. Але багато існуючих операторів вдосконалили свою роботу. Наприклад, Львівські круасани відкрили заклад для автомобілістів з обслуговування через окреме вікно. Деякі власники мереж стали використовувати додатки для замовлення, наприклад, AsiaStyle через спеціальний додаток дозволяє не тільки робити замовлення, а й автоматично обробляти залишки на складі.

За час карантину виріс попит на послуги онлайн-напрямків. Один з підприємців розробляє сервіс, який дозволить виставляти автомобіль на торги в мережі. З’являється багато подібних ідей. Але офлайн-ринок теж буде розвиватися і це станеться після завершення карантину.

Останні кілька років українські франшизи стали виходити на міжнародні ринки. Чи успішні вони?

Ця тенденція дійсно існує, українські компанії виходять на закордонні ринки, беруть участь у виставках за кордоном. Звичайно, багато з них працюють в сусідніх країнах, але є і далекі, і екзотичні країни.

Приклади продовжують з’являтися, і буквально днями невелика мережа броу-барів (заклади краси) почала переговори з потенційними партнерами в Польщі і Австрії, які хочуть розвиватися під їхнім брендом.

Кого з найуспішніших гравців можете назвати?

Я б відзначив мережу Експрес-стрижка, мережу ресторанів BurgerClub і мережу бізнес-шкіл для дітей Mini Boss.

Експрес-стрижка, почавши бізнес в Україні, потім продала франшизи в Польщі, на сьогодні вже в п’яти країнах є заклади цієї мережі.

Засновники торговельної марки Burger Club з Полтави, вони відкрили два десятка закладів в Україні і стали розвиватися за кордоном. Зараз за кордоном у них працює більше ресторанів, ніж в нашій країні. Burger Club можна зустріти на Шрі-Ланці, в Китаї.

Mini Boss на сьогодні працюють вже в двох десятках країн.

Чи зростає попит на франшизи? Які напрямки найбільше цікавлять підприємців?

За час карантину виріс попит на послуги онлайн-напрямків. Один з підприємців розробляє сервіс, який дозволить виставляти автомобіль на торги в мережі. З’являється багато подібних ідей. Але офлайн-ринок теж буде розвиватися і це станеться після завершення карантину.

Середня сума запитів від потенційних франчайзі зараз становить $ 20-30 тис. Якщо говорити про тренди, то вони відповідають тим, про які ми говорили. Приблизно 60-70% франчайзі хочуть відкрити свій ресторан, продуктовий магазин, заклади індустрії спорту і краси. Решта 30-40% підприємців орієнтуються на бізнес, який близький саме їм. Одні хочуть займатися продажем одягу, інші – реалізацією автомобілів. Це залежить від особистих уподобань.

Можете описати портрет підприємця, який купив франшизу і хоче розвивати свій бізнес?

Потенційних франчайзі я б розділив на три групи.

Приблизно 30% з них – це підприємці, які починають свій бізнес вперше. Стартовий капітал вони заробили і хочуть відкрити свою справу. Ще 30% – це ті, у кого вже був досвід бізнесу. Але вони вирішили від нього відмовитися і купити франшизу ресторану, магазину або спортивного об’єкту. Стільки ж – 30% покупців франшиз – це люди, які розширюють свій бізнес. Наприклад, підприємець управляє магазином площею 200 кв м. Він може скоротити його площу до 180 кв м, а на 20 кв м – по франчайзингу відкрити невелику кав’ярню.

Професійними франчайзі можу назвати решту 10% клієнтів. Вони можуть працювати з декількома десятками мереж і для них така форма роботи – зрозумілий процес. Покупку франшизи вони розглядають як диверсифікацію своїх активів.

Чи зростає попит з боку молодих людей, у яких немає досвіду роботи?

У цьому році кількість запитів від людей, які вперше хочуть почати свою справу, в цілому зросла.

Цікаво, що запити надходять навіть від 16-17-річних. Я кілька разів проводив зустрічі з молодими людьми, читав лекції в Києві і регіонах. У мене склалося відчуття, що про бізнес діти починають замислюватися в 7-8 класі. І до 10-11 класу деяким вдається зібрати $ 1-2 тис., працюючи бариста або офіціантом. Ці гроші вони хочуть вкласти в свою справу. Бізнес молодшає.

Яка мінімальна сума необхідна для початку свого бізнесу?

Це найскладніше питання. Капіталом може стати практично будь-яка сума. У нас була франшиза, яка дозволяла проводити дослідження за відбитками пальців. Для цього необхідно було придбати пристрій вартістю $ 70. Але тут треба пам’ятати про нюанси. Чим менше капіталу вкладає підприємець, тим більше працювати йому необхідно.

У мене є приклад, який я часто наводжу. У 1993-1994 роках я зустрічався з бізнесменами, які отримали американські інвестиції і в Нікополі відкрили компанію з експорту продукції. У штатному розкладі у них були передбачені прибиральник, секретарка, директор і менеджер. Але вони вдвох виконували функції чотирьох людей. Вранці прибирали кімнату, самі собі робили каву і зарплату чотирьох ділили на двох.

Підприємець зважився на відкриття свого бізнесу. З яким головним викликом він може зіткнутися?

Щоб стати підприємцем, потрібно бути готовим взяти на себе відповідальність. З роботи можна звільнитися, а з бізнесу – не так просто. Це навіть більше питання, ніж сума, яку бізнесмен вкладає в відкриття своєї справи.

У бізнесі не все зводиться до грошей. Бізнесмен повинен йти до своєї внутрішньої мрії, реалізувати те, заради чого прийшов в бізнес. Цікаво, що багато молодих людей йдуть в бізнес не для того, щоб заробити грошей. Багато хто приходить за своєю мрією. Це класичний приклад історії успіху найбільших компаній світу. Підприємець хотів створити кросівки, займався цим усе життя і так з’явилися компанія New Balance, інший займався машинами з дитинства, і це втілилося у створення автопідприємств.

Чому підприємці звертаються за покупкою франшизи. А не починають свій бізнес самостійно?

Новачкові в бізнесі необхідна підтримка. Купівля франшизи–це можливість швидко досягти поставленого завдання в бізнесі. Якщо підприємець все життя мріяв про свій ресторан, але уникав цього напрямку, то франшиза допоможе вирішити це питання. Але ця система працює тільки в тому випадку, коли франчайзі визнав, що може працювати в конкретному форматі. А ось підхід «я хочу такий же ресторан, але з зеленими шторами або тістечками від моєї бабусі» не працює.

Працювати під чужим ім’ям і за чужими стандартами можуть не всі.

У бізнесі не все зводиться до грошей. Бізнесмен повинен йти до своєї внутрішньої мрії, реалізувати те, заради чого прийшов в бізнес. Цікаво, що багато молодих людей йдуть в бізнес не для того, щоб заробити грошей. Багато хто приходить за своєю мрією.

Які витрати несе підприємець, погоджуючись на роботу по франчайзингу?

Він фінансує запуск бізнесу. Додатково власнику торгової марки потрібно заплатити за навчання персоналу і зробити вступний внесок. Щомісяця потрібно буде платити роялті. Може бути додаткова плата, наприклад, за користування програмним забезпеченням.

Як правило, інвестиції на відкриття бізнесу по франшизі нижчі, ніж  відкривати заклад самостійно. Новачок в цій справі просто не купує зайві речі.

Як часто спостерігаються конфлікти міжфранчайзі і франчайзером?

Приблизно в 15-20% випадків. І найчастіше це трапляється в перший рік роботи. Це відбувається тоді, коли бізнесменові здається, що він вже зрозумів всі нюанси ведення бізнесу. Або заклад потрапляє в кризу.

Назвіть головні помилки франчайзі?

Я б розділив їх на три основні групи.

Перша помилка – завищені очікування франчайзі. Не можна, наприклад, вкласти в кав’ярню $ 20 тис. і більше там не з’являтися. Очікування, що цей бізнес буде працювати в такому стилі,призводить до банкрутства.

Друга помилка – неуважність до договорів, інструкцій, які надав франчайзер. Буває таке, що підприємці не читають видані їм документи.

Третя помилка – невміння працювати на себе. Франчайзер не зобов’язаний нагадувати своєму франчайзі, що на роботу необхідно приїжджати в 8 ранку. Бувають ситуації, що по сусідству, наприклад, відкрилося схоже кафе. Потрібно відразу ж зв’язуватися з франчайзером і розробити спільно з ним програму, яка дозволить уникнути збитків. Франчайзі ж ігнорує такі загрози, що призводить до збитків у майбутньому.

Як буде розвиватися ринок франчайзингу в найближчі рік-два?

Пропозиція, як і в попередні роки, виросте на 15-20%. Франчайзинг – це напрям, який розвивається будь-де. Якщо в період з початку 90-х років до 2006 року в усьому світі існувало 1-1,5 тис. франшиз, то за останні п’ять років – майже 20 тис. пропозицій. На українському ринку теж спостерігається сплеск активності. І франчайзинг може стати тим драйвером, який забезпечить розвиток малого і середнього бізнесу в наш складний час.