Основні проєкти TEN-T мають бути завершені до кінця 2030-го
Великі проєкти транспортної інфраструктури ЄС повинні зосереджуватися на стійкому транспорті, уникненні затримок і налагодженні сполучення з Україною та Молдовою. Про це йдеться у повідомленні Європарламенту.
Минулого тижня комітет з транспорту та туризму Європарламенту підтвердив позицію щодо перегляду правил транс’європейського транспорту (TEN-T) – плану ЄС побудувати мережу залізниць, доріг, внутрішніх водних шляхів і коротких морських судноплавних маршрутів. До переліку поточних проєктів TEN-T, зокрема, входить Rail Baltica, що з’єднує Гельсінкі та Варшаву.
В Європарламенті підтвердили необхідність завершення основних проєктів транспортної інфраструктури до кінця 2030-го в основній мережі TEN-T, а до кінця 2050-го – у всеосяжній. Щоб стимулювати їх швидке впровадження, підтримано введення проміжного терміну до 2040-го.
Комітет виступає за уніфіковані технічні та експлуатаційні стандарти для кожного виду транспорту. Зокрема, ідеться про те, що інтермодальні перевезення мають здійснюватися в основному залізницею, внутрішніми водними шляхами або морем на короткій відстані. Це має призвести до повної електрифікації залізниць в основній мережі TEN-T з можливість курсування для пасажирських поїздів зі швидкістю 160 км/год, для вантажних – 100 км/год. До кінця 2023 року вони повинні мати змогу перетинати внутрішні кордони ЄС менш ніж за 15 хвилин.
«Усі говорять про перехід транспорту на залізницю. Однак якщо автомобілі, вантажівки чи літаки можуть без проблем перетинати кордони ЄС, потяги, особливо вантажні, змушені зупинятися на кордонах, іноді годинами, щоб адаптуватися до вимог різних країн-членів. Тому особливо важливо забезпечити, щоб залізничний перетин кордону займав не більше 15 хвилин, а також мали бути виділені слоти для вантажних поїздів через кордон», – зазначила співдоповідач Барбара Талер (Австрія).
Після початку повномасштабної війни в Україні профільний комітет Європарламенту підтримав скорочення проєктів транспортної інфраструктури з рф та білоруссю. Натомість буде розвиватися партнерства з Україною та Молдовою. Окрім того, депутати Європарламенту висловили побажання, аби уряди ЄС виключили підприємства з-за меж Євросоюзу від участі у великих проєктах TEN-T, якщо комісія вважає, що вони становлять загрозу безпеці. При будівництві або модернізації інфраструктури TEN-T країни ЄС повинні забезпечити безперебійне переміщення військ і матеріальних засобів у межах ЄС.
Нагадаємо, що в Україні до 2030 року в рамках інтеграції до мережі TEN-T планують реалізувати проєкти розвитку залізничних колій на €4,5 млрд. Про це повідомила директор Команди підтримки реформ Мінвідновлення Ірина Кошель-Репневська. Включення українських залізничних колій в європейську мережу дає змогу отримати доступ до інструментів допомоги Євросоюзу.
gmk.center