Наступного року розпочнеться реалізація однієї з найбільших реформ в історії Незалежної України – відкриється ринок землі. Однак, щоб процес відбувався без жодних проблем, потрібні додаткові закони. Які доповнення пропонує уряд та чи дійсно вони необхідні.
Україна готується до запуску процесу продажу землі. В кінці квітня був прийнятий один із найбільш резонансних в історії України законопроектів 2178-10, я в якому прописана процедура продажу землі сільськогосподарського призначення.
Як працюватиме ринок землі та які нові норми пропонує прийняти уряд – розбирався ШоТам.
Землю сільськогосподарського призначення можна буде продавати та купувати з 1 липня 2021 року. Це право на першому етапі надається тільки фізичним особам, однак не більше 100 га в одні руки. Юридичні особи можуть укладати такі угоди пізніше – після 2024 року. Для них також встановлені ліміти – не більше 10 тис. га одній компанії.
Хто може купувати землю в Україні:
Продавати землю готові не більше 7% пайовиків, розповідав голова комітету з аграрних питань та земельних відносин Верховної Ради Микола Сольський з посиланням на результати закритого дослідження. Решта планують здавати землю в оренду та отримувати дохід. Плата за користування земельними ділянками весь час зростає. В Україні налічується близько 40 млн га земель сільськогосподарського призначення, з яких близько 30 млн га – належать пайовикам.
Це найбільш контроверсійне питання. В законопроекті у першому читанні була передбачена норма, яка дозволяла продавати іноземним компаніям землю. Однак лише тим, що працюють в Україні більше трьох років. Придбати вони могли лише ту ділянку, які орендували, а на більші за розміром площі могли претендувати не раніше за 2024 рік. Одна ця норма викликала велику кількість суперечок та від неї відмовились. Рішення по продажу землі іноземцям повинно бути прийнято тільки після проведення референдуму.
В Верховній Раді зареєстровані два нових законопроєкти, які необхідні для проведення земельної реформи. Перший – №3295 “Про державну підтримку сільського господарства України” та інших законів України щодо функціонування Державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки виробників сільськогосподарської продукції, що був ухвалений ВРУ 5 листопада у другому читанні та в цілому.
Другий – №2194 «Про внесення змін до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів щодо удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», який невдовзі розглядатимуть у Парламенті.
З’явиться новий орган – Державний аграрний реєстр, завдяки якому:
«Законопроєкт спрямований на комплексне вирішення проблем діяльності малих агровиробників. Вони зможуть повністю легалізувати свою виробничу діяльність та матимуть підтверджену виробничу і кредитну історію, що полегшить доступ до кредитних ресурсів банків, а також до державної фінансової та іншої підтримки», – зазначив під час онлайн-зустрічі із ЗМІ та представниками громадськості «Інсайти земельної реформи. Які питання на порядку денному?» заступник Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Тарас Висоцький. Зустріч відбулася в рамках програми USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО).
Цей законопроєкт запроваджує дерегуляцію у сфері землеустрою, усунення корупційних ризиків в управлінні земельними ресурсами, передачу земель за межами населених пунктів до комунальної власності громад, зазначає Тарас Висоцький. Документ поки прийнятий лише в першому читанні.
Експерти називають документ новаторським, оскільки він об’єднав декілька десятків реформаторських ініціатив, які спрощують доступ до земельних ресурсів для звичайних громадян та бізнесу. Що в ньому основне?
У питаннях розпорядження землями громад за межами населених пунктів існує чимало проблем, зазначає перший заступник виконавчого директора Всеукраїнської асоціації громад Іван Фурсенко. «Законопроєкт №2194 відкриває перед громадами можливість самостійно планувати розвиток власних територій в межах та за межами населених пунктів в інтересах і за участю місцевого бізнесу та населення», – каже він.
Держгеокадастр стане сервісною службою, частина процедур буде спрощена:
Обидва законопроєкти мають визначну роль у покращенні земельних відносин в Україні. Програма USAID АГРО підтримує їх ухвалення та готова надалі працювати над їх імплементацією, говорить керівник напрямку земельної реформи, Програма USAID з аграрного і сільського розвитку (АГРО) Сергій Кубах. «Законопроєкт №3295 стимулюватиме розвиток фермерських та інших малих господарств і надасть додатковий поштовх для розвитку аграрного сектору. Законопроєкт №2194 нарешті вирішить питання права власності на землю громад, спростить населенню та бізнесу доступ до земельних ресурсів», – зазначив він.