Березень став вдалим місяцем для суховантажів на фоні очікувань щодо економіки Китаю
Індекси. 31 березня 2023 року загальний індекс Baltic Dry (BDI), що враховує ставки для суден класу Capesize, Panamax й Supramax, впав на 14 пунктів, або на 1% – до 1389, повідомляє Hellenic Shipping News. За тиждень він показав зниження на 6,7%.
Індекс Panamax, що відстежує вантажі вугілля та зерна від 60 тис. тонн до 70 тис. тонн, виріс на 10 пунктів – до 1635, на 4% у порівнянні із попереднім тижнем. Середній денний заробіток для суден цього класу зріс на $96 – до $14,7 тис.
Індекс Capesize, який відстежує вантажі залізної руди та вугілля обсягом 150 тис. тонн, знизився на 11 пунктів – до 1665, за тиждень впавши на 11,5%. Середній денний заробіток для суден цього класу зменшився на $95 – до $13,8 тис.
На 1 березня 2023-го BDI становив 1099 пунктів, що було найвищим значенням з 10 січня поточного року, тоді як 16 лютого було зафіксовано мінімум у 530 пунктів. Індекс Сapesize на початку місяця становив 929 пунктів, середньодобовий заробіток для суден цього класу складав $7,7 тис.
На початку березня ринок сухих насипних вантажів у короткостроковій перспективі виглядав оптимістично через очікуване збільшення попиту на залізну руду в Китаї за умов відновлення будівельної активності, і завдяки сезонному бразильському експорту.
Прогнози. Відкриття економіки КНР, зростання потреб Індії та перенаправлення експорту російського вугілля на східні ринки через санкції підвищили попит на судна Capesize і тарифи на фрахт у березні. Тенденція до зростання також поширилась на Supramax та Panamax.
Покращення показників виробництва сталі у КНР, скасування неофіційної китайської заборони на австралійське вугілля наразі підтримує попит на балкери для перевезення залізної руди та коксівного вугілля.
Проте аналітики та учасники ринку зауважують, що в оцінці перспектив для суховантажів не можна покладатися лише на фактор Китаю, зокрема тому, що його сектор нерухомості залишається слабкою ланкою. Окрім того, з’явилися повідомлення, що країна у 2023-му може скоротити виробництво сталі, аби зменшити викиди вуглецю. Невизначеність створюють і такі глобальні чинники, як інфляція, зростання процентних ставок, геополітична ситуація, а також турбулентність у банківському секторі.
Проте експерти в цілому позитивно оцінюють перспективи для суден класу Capesize.
Як йшлося в оновленому огляді S&P Global за перший квартал поточного року, очікується, що попит на сталь і залізну руду в материковому Китаї стабільно зростатиме з 2023-го. Тож Capesize у поточному році повернеться до сегмента з найвищим прибутком, зокрема, завдяки відновленню попиту з боку КНР.
Аналітики зберегли позитивний прогноз щодо ринку сухих навалочних вантажів у середньостроковій перспективі (перша половина 2023-го), але обережно оцінили найближчу перспективу, переважно другий квартал 2023 року.
Війна в Україні продовжує впливати на ринки навалочних вантажів, спричиняючи потребу у суднах більшого класу. Заборона Європи на імпорт російського вугілля призвела до того, що великі обсяги перейшли на нові ринки – Китай, Індію та Туреччину, повідомляє Maritime Strategies International (MSI) у своєму останньому звіті. Водночас Європа прагне замінити російський імпорт постачаннями з інших країн, тож структурні зміни в торгівлі вугіллям, швидше за все, збережуться.
Відстань експорту російського вугілля зросла з 2000-2500 км у 2018-2020 роках до приблизно 4000 км натепер. Більші відстані призводять до переходу від менших балкерів до суден класу Capesize. До війни лише близько 10% російського експорту вугілля перевозилося великими балкерами, тепер ця цифра, згідно з аналізом MSI, становить близько 25%.
У MSI вважають, що тенденція попиту на морські перевезення, швидше за все, буде відображати залежність Європи від імпорту вугілля, яке вона повинна забезпечувати із джерел, що знаходяться на далеких відстанях. Підвищений попит на вугілля в Європі, ймовірно, триватиме ще деякий час, прогнозує MSI, оскільки блок бореться з проблемами енергобезпеки. Компанія очікує, що торгівля вугіллям у 2023-му зросте на 2,7% у річному обчисленні.
Нагадаємо, що ставки фрахту суховантажів падали від початку 2023 року, оскільки спостергіалося скорочення відвантажень залізної руди.
gmk.center