Початок 2023-го відзначився скороченням відвантажень залізної руди
Індекси. Наприкінці минулого тижня, 3 лютого 2023-го, загальний індекс Baltic Dry, що враховує ставки для суден класу Capesize, Panamax и Supramax, впав до 621, найнижчого рівня з середини червня 2020-го, повідомляє Hellenic Shipping News. За тиждень він знизився на 8,1%, падіння спостерігається п’ятий тиждень поспіль.
Індекс Panamax, що відстежує вантажі вугілля та зерна від 60 тис. тонн до 70 тис. тонн, на 3 лютого знизився до 940, на 10,8% у порівнянні із попереднім тижнем. Це найнижчий показник з 15 червня 2020 року. Середньодобовий заробіток для суден цього класу впав на $438, до $ 8,45 тис.
Індекс Capesize, який відстежує вантажі залізної руди та вугілля обсягом 150 тис. тонн, 3 лютого знизився до 429, на 20% за тиждень. Це є мінімумом за п’ять місяців. Середній денний заробіток для суден цього класу, зменшився на $127 – до $3,56 тис.
Тенденції. Початок 2023-го став важким для сектору сухвантажів. Перші три тижні року, за даними Hellenic Shipping News, відзначилися падінням відвантажень залізної руди на 13,1% у порівнянні з аналогічним періодом 2022-го. Такі обсяги стали найнижчими принаймні з 2019-го, погіршивши умови для суден класу Capesize.
Слабкість ринку зумовили декілька причин – традиційне падіння попиту через святкування у Азії Нового року за місячним календарем; сильні зливи у Бразилії, що призвели до призупинення видобутку та падіння постачань руди з країни на 34,2% р./р. за перші три тижні 2023-го. Водночас експорт руди з Австралії у зазначений період також знизився, і не зміг компенсувати вплив цих факторів. Для відновлення ставок фрахту потрібен вищий попит на перевезення.
Наприкінці січня, попри низькі ставки, ринкові очікування на 2023-й залишалися позитивними. Угоди про фрахтування Capesize на поточний рік відновилися майже на 30% після того, як на початку грудня Китай послабив свою політику нульової толерантності до COVID-19.
Як зауважують аналітики, ринок Capesize сильно залежатиме від відновлення сектору нерухомості Китаю. Проте попри деякі позитивні фактори, настрої споживачів поки залишаються слабкими, що може відстрочити процес до другої половини 2023-го. Про відновлення попиту у КНР могло б свідчити зростання цін на залізну руду, яке спостерігалося із листопада 2022-го. Проте китайські регулятори ринку вже неодноразово виносили попередження про надмірні спекуляції.
Прогнози. Як зазначали представники суднового брокера Simpson Spence Young (SSY), у 2023 році на ринок морських перевезень впливатимуть війна в Україні, наслідки пандемії, які все ще “корегують” глобальні ланцюжки постачань, декарбонізація судноплавного бізнесу. У SSY очікують, що у поточному році морська торгівля насипними вантажами повернеться до зростання, проте темпи, зокрема, залежатимуть від ситуації у світовій металургії, обмежень із постачанням зерна та перебоїв із іншими грузами.
Видання World Grain зазначає, що протягом чотирьох років, починаючи з 2018-го, суховантажний флот у світі збільшився на 15%, у той час як обсяги вантажоперевезень – лише на 2,9%. Відповідно, виник дисбаланс між попитом і пропозицією. Проте перевантаженість портів, викликана перебоями у ланцюжках поставок через COVID, допомогла врегулювати цей дисбаланс. Судна простоювали у портах, що знижувало доступні потужності для фрахту і сприяло збільшенню доходів для власників суден та зростанню витрат на фрахт і чартер для відправників вантажів. Зменшення завантаженості портів може спричинити падіння вартості фрахту та чартеру, і цей процес вже розпочався. Якщо, як очікується, затори у портах зменшаться протягом 2023 року, а Китай дійсно послабить свою політику щодо коронавірусу, ставки на перевезення навалочних вантажів можуть впасти.
За даними Maritime Strategies International (MSI), обсяги сухих насипних вантажів у 2023-му зростуть лише на 1,6%. Як зауважив Пламен Наткофф, заступник директора по насипним товарам та фрахту MSI, у перші місяці року навряд чи відбудеться зростання морської торгівлі. Проте він дав позитивний прогноз на другу половину року для залізної руди (прогнозується зростання потоків руди на 25-30 млн тонн протягом 2023-го) та невеликих оптових постачань, зокрема, сталі та пов’язаних з нею матеріалів.
Нагадаємо, що українські морські порти за підсумками 2022 року скоротили вантажообіг на 61,4% у порівнянні з 2021-м – до 59 млн тонн. Експортна перевалка вантажів портовиками скоротилася на 59,5% р./р. – до 47,8 млн тонн, а імпортна – на 74,2%, до 6,2 млн тонн.
gmk.center