Українська асоціація вторинних металів (“УАВтормет”) прогнозує поточного року збільшення обсягів заготівлі брухту чорних металів на 20% порівняно з попереднім роком – до 1,2 млн. тонн. Як повідомив президент Української асоціації вторинних металів (“УАВтормет”) Володимир Бублей на XI Міжнародній науково-практичній конференції “Український ринок металобрухту: виклики військового стану”, такий прогноз більш оптимістичний порівняно з іншими, в яких очікується обсяг заготівлі брухту в 2023 року на рівні 1 млн тонн.
У свою чергу експерт Сергій Ковалевський прогнозує, що у 2023 році заготівля брухту буде на рівні 1 млн тонн, з яких 850 тис. тонн споживатимуть українські метпідприємства для виплавки сталі, а 150 тис. тонн буде поставлено на експорт.
У свою чергу, голова правління “Інтерпайп Втормет” вважає, що цього року буде заготовлено близько 900 тис. тонн брухту: “Це те, що можуть заготовити в тих регіонах, де зараз можемо взяти”.
За його словами, серед причин зниження заготівлі металобрухту порівняно з попередніми роками називають війну, експортне мито, масовий виїзд людей (нестача персоналу) та проблеми з логістикою.
Водночас, голова правління не вважає експортне мито проблемою для експорту та заготівлі брухту.
Так, у травні експорт до Польщі досяг 20 тис. тонн при миті 3 євро для поставок до ЄС.
“Тому жодних проблем немає з експортом. На сьогоднішній день є тендітний баланс ринку металобрухту”, – констатував Макаренко, закликавши більше займатися вивченням тенденцій на ринку та аналізом ситуації. Топ-менеджер ТОВ “Метінвест-Ресурс” зазначив, що у 2023 році компанія закуповує металобрухт по всій країні, тоді як раніше обмежувалася закупівлями в центральній частині України: “Розширюємо географію закупівель через брак брухту”.
Президент асоціації “УАВторметресурс” Андрій Андрійчиков вважає, що ситуація в ломозаготівельній сфері погіршується, зокрема щодо заготівлі брухту у Харківській, Донецькій та Запорізькій областях. І додав, що на діяльність ломозбірних компаній негативно впливає зниження закупівельних цін на брухт в Україні, а також квотування постачання на великі метпідприємства. Крім того, збільшилася ціна доставки металобрухту, яка сягає 100 євро/тонна. “Зараз за закупівлю брухту “на землі” сплачується 2,5 грн. за кг, плюс 2 грн. – логістика, плюс витрати на переробку, сортування”, – констатував Андрійченков.
Представник Міноборони зазначив, що наразі є великі проблеми зі збиранням металобрухту у зв’язку з мінуванням. Масштабне розмінування деокупованих територій, як очікується, розпочнеться у серпні.
“Лише підбитої трофейної та вітчизняної техніки на 700 тис. тонн”, – сказав представник Міноборони.
У свою чергу в “УАВторметі” оцінюють такі запаси зруйнованої військової техніки в 800 тис. тонн. Представник заводу “Дніпроспецсталь” Олексій Чиж повідомив, що підприємство продовжує працювати, хоча відчуває гостру нестачу персоналу. І наголосив, що підприємство може переробляти високолеговані марки сталі, з яких виробляється військова техніка.
Представник “Прозорро. Продаджі” констатувала, що протягом 2017-2023 рр. було проведено 3200 аукціонів з металобрухту, основний замовник – “Укрзалізниця”. В аукціонах взяли участь 450 унікальних покупців, які конкурували за право придбати лоти.
Як повідомлялося, підприємства з операцій з брухтом чорних металів у січні-травні поточного року скоротили заготівлю металобрухту на 33,5% порівняно з аналогічним періодом минулого року – до 444,3 тис. тонн.
Експорт металобрухту за вказаний період становив 77,5 тис. тонн порівняно з 25,2 тис. тонн за січень-травень-2022 (зростання у 3,1 раза).
При цьому імпорт брухту становив 0,03 тис. тонн, тоді як у перші п’ять місяців минулого року він становив 0,1 тис. тонн. Постачання брухту на метпідприємства країни в січні-травні-2023 знизилися на 44,3% порівняно з січнем-травнем-2022 – до 345,7 тис. тонн із 620,7 тис. тонн.
Україна у 2022 році скоротила заготівлю брухту на 75,9% порівняно з попереднім роком – до 996,7 тис. тонн із 4,136 млн тонн.
Експорт металобрухту за минулий рік становив 53,6 тис. тонн, що у 11,5 разу менше порівняно з 2021 роком (615,7 тис. тонн).
При цьому імпорт брухту склав 1,8 тис. тонн, тоді як у 2021 році – 23 тис. тонн. Постачання брухту на метпідприємства країни минулого року знизилися на 73% порівняно з 2021 роком – до 895,7 тис. тонн з 3 млн 323,4 тис. тонн.
minprom.ua