Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою

Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою
Опубліковано 29.07.2022

Є ознаки того, що банківський контроль не справляється з ризиками, що виникають при виведенні валюти з України при імпорті

Аналіз рівня цін, що склався при імпорті нафтопродуктів до України в травні – липні 2022 року показує значний розбіг цін, якій досягав до 1000 дол. США/мт та знаходився в діапазоні від 1200 дол. США/мт до 2260 дол. США/мт для бензинів та дизельного палива, та на рівні 700-2100 дол. США/мт для скрапленого газу. При цьому рівень цін на європейському ринку при міжнародній торгівлі нафтопродуктами знаходився на рівні 1150-1250 дол. США/мт у травні, 1320-1400 дол. США/мт у червні та 1070-1180 дол. США/мт у липні 2022-го. Відхилення верхнього рівня цін при постачанні нафтопродуктів до України (1800-2260 дол. США/мт) на 300-1000 дол. США/мт від рівня цін, що склався на європейському ринку при міжнародній торгівлі навряд чи можна пояснити збільшенням вартості логістики та значними преміями за «перекуплення» обсягів ресурсу на зовнішніх ринках в умовах кризи з нафтопродуктами в Україні та переорієнтації на нові ринки.

На нашу думку, в умовах фіксації на ринку України безготівкового курсу валют до гривні та очікуванні подальшої девальвації національної валюти (що і сталося з 29,4 до 36,6 грн/дол. США) через механізм придбання імпортних товарів за «завищеними» цінами відбувся вивід валюти з України. За попередніми оцінками, в зазначений період від 10 до 20 відсотків від обсягів імпорту, в залежності від виду нафтопродуктів, було придбано за «завищеними» цінами від рівня ринкових. Якщо наше припущення вірне, – обсяг відпливу валюти з України міг скласти за травень – липень 2022 року оціночно біля 90-150 млн дол. США.

Слід відзначити, що в ситуації коли імпортер «завищує від рівня ринкових» контрактні ціни для певних цілей, – «митниця» практично немає ніяких механізмів реагування на таке явище. Система митного контролю направлена, в першу чергу, на аналіз ризиків, що виникають при «заниженні від ринкових» імпортером контрактних цін, адже від величини митної вартості пропорційно залежить розмір митних платежів. На «завищені» ціни можливо тільки в наступному році «податкова» зверне увагу та зробить перевірку документації на предмет трансфертного ціноутворення за цими операціями, але є ризики, що в наступному році вже не буде кого перевіряти. На нашу думку, є ознаки, що діючий механізм банківського валютного контролю не спрацював та через імпорт, скоріш за все, було реалізовано виведення коштів з України.

Так як спостерігаються ознаки того, що через «завищення від ринкових» цін при імпорті відбувається відтік валюти з України, та є суттєве скорочення надходжень валюти від експортних операцій, на нашу думку, необхідно переглянути/посилити контроль за виведенням коштів з України, а саме контроль за цінами при імпорті як товарів, так і послуг. Прикладом реалізації такого механізму була Постанова Правління НБУ №597 від 30.12.2003 «Про переказування коштів у національній та іноземній валюті на користь нерезидентів за деякими операціями» (втратила чинність). Вона була прийнята з метою запобігання відпливу капіталу та підвищенню прозорості платежів. Згідно Постанови, однією з переліка підстав для переказування банками коштів на користь нерезидентів був висновок щодо відповідності контрактних цін кон’юнктурі ринку.

 

 

Мельник Олег

Начальник управління досліджень  ринків нафти, газу, нафтопродуктів ДП «Держзовнішінформ»