Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою

Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою
Опубліковано 08.10.2019

Держава в смартфоні: IT-директор платформи iGov розповів, як нова влада буде “діджиталізувати” держпослуги

Новий уряд України планує запустити єдиний веб-портал, на якому можна буде онлайн оформити будь-яку державну послугу. Перша така платформа, iGov, з’явилася в Україні у 2015 році – її створили волонтери для підвищення ефективності чиновників і боротьби з корупцією. Минулого року iGov перейшов у власність держави. Поступово такі портали почали з’являтися і в державних органів – таких, як Кабінет міністрів і Міністерство соціальної політики. В результаті платформ розплодилося безліч, система е-послуг так і залишилася далекою від ідеалу, а українці в більшості продовжують оббивати пороги кабінетів чиновників.

Nash.live поспілкувався з Володимиром Белявцевим, одним із творців і архітектором рішень платформи iGov, а також керівником компанії, що розвиває систему електронного документообігу iDoc. Він пояснив, як буде створюватися єдиний сайт е-послуг і що чекає на iGov та його конкурентів, запущених чиновниками.

– Зараз проект iGov ще розвивається? Послуги на платформі досі актуальні?

Проект не просто розвивається. Зараз дуже великі плани на його розвиток. На жаль, останні три-чотири роки нас лише душили, закривали всюди кабінети, казали “Навіщо ви нам потрібні, навіщо ви сюди прийшли”. Дніпропетровська ОДА (зараз iGov знаходиться на балансі Дніпропетровської ОДА, – ред.) нам допомагала, підтримувала, намагалася забезпечити можливість нормальної передачі iGov на державу, щоб дати йому легальний статус і нас перестали всюди шпиняти, – і то, навіть там була величезна група опору. Вони примудрилися три роки тягнути з прийомом iGov на баланс. Уявляєте, три роки приймати подарунок? Це про щось свідчить.

Ми шість років тягнули проект за свій рахунок… але вижили. І не просто вижили, а паралельно розвинули суміжний проект iDoc – фактично, глобальну реінкарнацію. Цей продукт комерційний – ми зрозуміли свою помилку і не будемо її повторювати. У тому числі ми оновлюємо iGov. Зараз це величезна система, яка забезпечує і функціонал iGov, і систему документообігу, процесинг, електронні завдання, електронні документи, електронно-цифровий підпис, – фактично, відсотків 80 діджиталу, якщо не брати до уваги реєстри. Ми активно впроваджувалися в комерційному секторі, у великих компаніях, дуже добре обкатали і це дозволило нам бути фінансово незалежними, щоб фінансувати iGov.

Зараз, після зміни влади, нарешті відсунули дуже велику групу опору і почали активно звертатися до нас (iGov, – ред.), щоб вмикати знов сервіси, розширюватися по областях, по містах. Ми відчули, що дожили нарешті до світлого майбутнього, коли здоровий глузд взяв гору! Опір є досі, але це вже інша ситуація.

– Я так розумію, що в планах запустити єдиний сервіс, на якому будуть надаватися державні послуги. Чи буде з цим пов’язаний iGov? Тому що у Кабміну є свій, в Мінсоцполітики, – купа державних ресурсів, що дублюють один одного.

Це все “зоопарк”. Може, це прозвучить пафосно і багатьом не сподобається, але на догоду містечкових заробітків, часто неадекватних, створено божевільний зоопарк рішень. Вони не те що нікуди не годяться – їх взагалі не можна ні з чим стикувати.

Модернізований iGov, iDoc – на ньому ми плануємо все запустити. Незалежно від того, що буде (відбуватися далі, – ред.), ми здатні запустити усі послуги – навіть в комерційному секторі. Ми продовжуємо розвиватися в цьому напрямку і маємо вже досить великі успіхи. Намагаємося об’єднати зусилля, працювати, як єдина команда, – навіть з тими, хто працював над окремими сайтами, щоб не допустити зоопарку.

Я вважаю, що держава, це ядро ​​всередині, – це не конкурентний ринок. (Єдина, – ред.) система, яка розгортається всередині держави, має бути досить монолітною, продуманою і ретельною. Модернізована версія iGov багато в чому робилася з огляду на ПриватБанк – я сам працював сім років у Приваті, 30 років в IT. Вся команда мала точне розуміння, як повинен працювати великий ентерпрайз. Система в цілому вибудувана на роботу в державі, з великою кількістю послуг. Ми впевнені на 100%, що вона реально конкурентоспроможна з будь-якими рішеннями, що є зараз.

Ми (нещодавно, – ред.) запустили кабінет мешканця на сайті Дніпра, зараз робимо те ж саме з іншими областями та містами. Фактично, це одна уніфікована платформа, яка здатна все це забезпечити. Якщо в певні кабінети зараз знову не проникнуть темні сили і не зіб’ють їх зі шляху істинного, не почнуть нам палки в колеса встромляти, – є всі шанси, що країна у смартфоні насправді здійсниться.

– Можете простими словами пояснити, що буде з іншими сайтами? Вони все зіллються в один на базі iGov або буде створено щось нове?

Наш план такий: ми знаємо практично всіх розробників, у нас є конкретний технічний і стратегічний план. Ми їх садимо разом і допомагаємо адаптувати всі ці рішення (сайти, які у них є), під єдину уніфіковану платформу. Фактично все, що вони реалізували, буде трохи зконвертовано під єдину уніфіковану платформу з великою бековою інфраструктурою.

Ви просили простими словами… Ми маємо план і потихеньку по ньому йдемо: зібрати всіх учасників, розробників цих порталів, і допомогти їм в рамках спільної команди конвертувати ці реалізації на загальній платформі. З одного боку, це залишаться рішення, які вони продовжать обслуговувати в рамках ліцензійних домовленостей, але на загальнодержавній платформі. Тим більше, iGov – це державна система. І усі таким чином й надалі будуть самостійними структурами.

Але в державі є свої стандарти. Чому iGov не може стати стандартом, якщо це об’єктивно найбільш вдале технічне рішення?

– Я читала деякі відгуки щодо послуг на iGov. Припустимо, хтось хоче оформити субсидію. У деяких коментарях сказано, що їм по кілька місяців не відповідають чи немає жодної реакції. Це працює на практиці?

Коли ми запускали (iGov, – ред.), перші рік-два в нас ще були ресурси, ми наймали велику кількість людей, які ефективно забезпечували дисципліну виконання. В системі був контроль виконання завдань у визначені терміни. Це дуже потужна автоматизована система: щойно відбувалися якісь порушення, вона дозволяла їх бачити, викликати ескалації, відсилати листи-попередження і проходитися по всіх, хто порушив ці норми. Ми стежили за державною системою краще, ніж сама держава, – і це дозволяло строго виконувати дисципліну. Але нас душили усі шість років, і зараз в нас просто банально не вистачає ресурсу, щоб наймати людей, які будуть проводити операції з ескалації.

Питання в тому, щоб держава об’єктивно оцінила, які рішення найкращі, і ухвалила чесне рішення. Тоді, я впевнений, все швидко відновиться.

Якщо держава зараз виділить ресурси на бізнес-аналітиків, які будуть стежити за дисципліною і працювати з цими органами … Тому що в підсумку, якщо не відпрацьовує їх орган і на нього взагалі нічого не діє, потрібно банально з ним зв’язатися і починати працювати в ручному режимі. Згодом кожну з цих послуг ми переведемо в повністю автоматизований режим – система саме так і побудована, щоб потім еволюційно перевести її в повний автомат. Але це коли будуть готові всі реєстри.

Ми не держава. Ми зараз стали паралельно комерційним напрямком, але ми – маленька піщинка у порівнянні з державою. Вона має нарешті визнати, що так, вона не змогла створити нічого навіть близького, навіть з окремими виробами, на жаль. Хоча б трохи виділити (коштів, – ред.), визнати, що це гарна платформа і вона на даний момент найкраща.

– Тобто якщо людина хоче замовити собі якусь послугу в електронному вигляді, Ви вважаєте, краще це робити через iGov?

Я переконаний, що найзручніше це робити через iGov. Але якщо ця ж послуга є на якомусь з державних сайтів-конкурентів, через цей саботаж може трапитися так, що її там відпрацюють швидше, ніж через iGov. Якщо ми бачимо, що послуга реалізована в держсекторі, ми просто робимо в цій самій послузі, в єдиному каталозі, посилання на ту, яка точно працює.

– За скільки можна реалізувати єдину платформу?

Вона вже є, реалізовувати її не треба.

Питання в тому, щоб дати можливість експлуатувати її тим, хто хоче, – на регіональному, центральному рівні. Вона експлуатується, вона готова, – вона не те що десь там в теорії, як у більшості. Її відразу можна запускати і починати впроваджувати послуги. Бракує якихось реєстрів, так, але це ж питання до реєстрів. Нині за наказом президента йде аудит – це дуже правильне рішення, тому що починати треба було з ревізії.

Є готове рішення, не треба нічого вигадувати. Ті, хто кажуть, що з ним щось погано, – це люди, які мають свої кишенькові проекти або дуже глибокі амбіції, які постраждають, якщо так трапиться. Так не має бути. Ми повинні дбати про державу або суспільство, а не про себе.

– Я правильно розумію, що до цієї єдиної платформи буде інтегровано iGov і він буде основою?

Так, фактично, iGov і оновлена ​​платформа – це така велика екосистема, яка не лише забезпечує подачу послуг, а й процесинг документів. У нас в багатьох державних органах електронний документообіг, з першого числа (1 жовтня, – ред.) має хоча б запрацювати документообмін (електронний, – ред.). Вони по-іншому побудовані – для бізнесу. Там високе юзабіліті, не просто щось там зроблено і списані мільйони, а комфортно, для людей з бізнесу, які дуже вибагливі. Усі державні рішення, на жаль, вкрай неякісні. Просто жах.

До речі, на iGov зараз 421 е-послуга проти 125 на сайті КМУ.