Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою

Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою
Опубліковано 11.08.2022

Розблокування портів принесе економіці Україні $5,5 млрд

За оптимістичними очікуваннями, сукупні економічні вигоди від розблокування українських портів становитимуть $5,5 млрд або 4,5% від  песимістичного прогнозу ВВП НБУ на 2022 рік.

Такими є прогнози Центру досліджень продовольства та землекористування KSE Institute.

Як повідомляється, додаткова експортна виручка від аграрної продукції очікується на рівні близько $14,7 млрд. дол або біля 30% всього експорту України за песимістичним сценарієм НБУ.

Аналітики стверджують, що аналіз історичних значень цінової різниці (базису) між внутрішніми цінами в Україні та світовими цінами (ф’ючерсні ціни на Паризькій біржі Euronext, ціни FOB у румунському порті Констанца) показує, що після повноцінного розблокування портів ціни потенційно можуть зрости приблизно на $150/т. Проте, як зазначають експерти KSE Агроцентру, повноцінний запуск регулярної морської торгівлі через глибоководні порти Одеси буде відбуватися поступово. Тим більше потрібен буде час для того, щоб «ринок та його гравці» могли в повній мірі повірити дієвості та безпечності зернової угоди.

Ми очікуємо, що обсяги перевалки в портах Одеса, Чорноморськ та Південний до кінця 2022 року не будуть перевищувати 2 млн. тонн в місяць (потенційний обсяг перевалки цих портів складає 3,7 млн тонн в місяць). Потім ми можемо очікувати прискорення експорту за рахунок контрактування Китаєм великих суден класу панамакс з українською кукурудзою», – наголошує Олег Нів’євський, віцепрезидент з економічної освіти KSE.

Оптимістичний сценарій KSE Агроцентру передбачає, що зростання внутрішніх цін буде на рівні до $100/т, – тобто на розрахункову різницю вартості доставки морем між Одесою та Констанцею та на різницю доставки суходолом до цих портів.

Укладена «Зернова угода» та перші кораблі із зерном, олійними та олією з портів Одеси та Чорноморська дають надію на те, що можна буде експортувати залишки минулого сезону та значні обсяги цьогорічного врожаю, і таким чином послабити тиск на внутрішній ринок та ціни, покращити фінансовий стан агровиробників», – зазначає Павло Мартишев, експерт KSE Агроцентру.

Експортний потенціал врожаю зернових та олійних культур 2021 року, який «застряг» в Україні через блокування портів, оцінюється в 20 млн тонн, а 2022 року – у 35 млн. тонн. Таким чином, додаткова виручка українських аграріїв через деблокування портів та відповідне підвищення внутрішніх цін оціночно складатиме $5,5 млрд.

Найбільш реалістично, що весь цей обсяг (55 млн т) вивозитиметься впродовж 2022-2023 років, то вигоди від деблокування портів розподіляться на додаткові 1,63% ВВП в 2022-му році та 2,24% ВВП в 2023 році (від песимістичного прогнозу ВВП НБУ).

За оцінками KSE Агроцентру, протягом 2022-2023 маркетингового року (з 1 липня 2022 по 1 липня 2023 року) аграрний експортний потенціал буде розподілятися приблизно наступним чином: пшениця – 12 млн тонн, ячмінь – 3 млн тонн, кукурудза – 28 млн тонн, насіння ріпаку – 2,5 млн тонн, соєві боби та продукти переробки – 1,5 млн тонн, соняшникова олія – 4 млн тонн.

 

agrotimes.ua