ДП «Держзовнішінформ» здійснює моніторинг цін на зовнішньому і внутрішньому ринках, згідно з наказом Міністерства розвитку і торгівлі України.               Інформаційно-аналітичні продукти компанії включені Державною податковою службою України до переліку джерел інформації для отримання котирувальних цін.               Нормативно-правові акти

Бізнес-плани для перспективного та стабільного бізнесу.               14 червня 2021 року підписано меморандум про співробітництво між ДП “Держзовнішінформ” та Держмитслужбою
Опубліковано 10.10.2023

За умов стабільної роботи глибоководних портів вартість пшениці становитиме 177 $/т

Через повномасштабну війну фрахт з Одеси може бути в рази дорожчий, ніж з Констанци — 40 $/т проти 16 $/т.

Про це у Телеграм-каналі повідомили аналітики Barva Invest.

За їх словами, покупця цікавить головне — купити зерно, що матиме найнижчу ціну при поставці в порт імпортера. Ціна зерна, поставленого в порт імпортера називається на базисі C&F. Зараз ціна CIF-Єгипет близько 256 $/т.
Аналітики зазначають, що країнам-експортерам потрібно долати різний шлях до цього порту, тож в кожного власні затрати на фрахт. Наприклад, за приблизними підрахунками фрахт від Австралії до Єгипту 32 $/т. Для сусідньої з України Румунії вдвічі дешевше — близько 16-18 $/т. Ця ціна без фрахту називається FOB.
«Відмотуємо шлях зерна ще на один крок назад. Зерно потрібно завантажити на судно — до повномасштабного вторгення це коштувало 10 дол/т. Виходить ціна CPT — той базис поставки, який був найбільш популярним для фермерів, що продавали на експорт (за валюту). Зараз цей базис замінив DAP/DDP — те ж місце поставки, але інші строки оплати та зона відповідальності за зерно», – констатують у Barva Invest.
На їх переконання, відповідь на питання «яка ціна мала б бути в порту» залежить від всіх затрат, що переслідують зерно від моменту довезення до порту експортера до порту імпортера. В період до повномасштабної війни вартість українського фрахту була майже ідентичною до румунської, адже нам потрібно долати майже однаковий шлях (як за протяжністю, так і за зборами в Босфорі).
Тож маємо «ідеальну» математику: C&F-Єгипет 256 $/т – 16 $/т (фрахт) – 10 $/т перевалка на судно = 230 $/т CPT-Одеса.
«Але в нас повномасштабна війна з росією, яка залякує учасників агробізнесу своїми атаками портової інфраструктури. Це зменшує кількість судновласників, які готові ризикувати екіпажем та судном, тож їх треба «заманювати» винагородами за воєнні ризики. Через це фрахт з Одеси може бути в рази дорожчий, ніж з Констанци — 40 $/т проти 16 $/т. Перевалка в Одесі також дорожча ніж тоді, коли все працювало як годинник, всі причали були розписані на тижні вперед, а зерно накопичувалось на припортових елеваторах. Зараз все це — ризик зумовлений терором росії. Тож постійних затрат багато, а потік суден та безпекові заходи обмежують завантаженість терміналів. Через це перевалка значно дорожча і зараз коштує близько 27 $/т. На різних стадіях логістичного ланцюжка оператори ринку закладають собі прибуток a.k.a «за воєнні ризики», що виливається у додаткових 10-15 $/т.
Тож замість ідеальних 230 $/т зараз маємо наступну математику: C&F-Єгипет 256 $/т – 40 $/т (фрахт) – 27+ $/т перевалка на судно – 12 $/т інші оператори ринку = 177 $/т CPT-Одеса», – уточнюють в Barva Invest.
За словами аналітиків, на такі ціни можна розраховувати, якщо морські порти запрацюють хоча б на рівні, який був минулої осені (із «зерновим коридором»).

«Поки з портів вийшло замало суден і це лише перші кроки, а не повноцінна робота портів, тож всі дотичні затрати значно вищі, що і буде відображатись на нижчих закупівельних цінах. Проте вже вчора та сьогодні бачили ціни, які фермерам із центральних областей України виглядають значно цікавішими, ніж при поставці на Дунай чи Констанцу», – додають у Barva Invest.

 

agrotimes.ua