Через повномасштабну війну фрахт з Одеси може бути в рази дорожчий, ніж з Констанци — 40 $/т проти 16 $/т.
Про це у Телеграм-каналі повідомили аналітики Barva Invest.
За їх словами, покупця цікавить головне — купити зерно, що матиме найнижчу ціну при поставці в порт імпортера. Ціна зерна, поставленого в порт імпортера називається на базисі C&F. Зараз ціна CIF-Єгипет близько 256 $/т.
Аналітики зазначають, що країнам-експортерам потрібно долати різний шлях до цього порту, тож в кожного власні затрати на фрахт. Наприклад, за приблизними підрахунками фрахт від Австралії до Єгипту 32 $/т. Для сусідньої з України Румунії вдвічі дешевше — близько 16-18 $/т. Ця ціна без фрахту називається FOB.
«Відмотуємо шлях зерна ще на один крок назад. Зерно потрібно завантажити на судно — до повномасштабного вторгення це коштувало 10 дол/т. Виходить ціна CPT — той базис поставки, який був найбільш популярним для фермерів, що продавали на експорт (за валюту). Зараз цей базис замінив DAP/DDP — те ж місце поставки, але інші строки оплати та зона відповідальності за зерно», – констатують у Barva Invest.
На їх переконання, відповідь на питання «яка ціна мала б бути в порту» залежить від всіх затрат, що переслідують зерно від моменту довезення до порту експортера до порту імпортера. В період до повномасштабної війни вартість українського фрахту була майже ідентичною до румунської, адже нам потрібно долати майже однаковий шлях (як за протяжністю, так і за зборами в Босфорі).
Тож маємо «ідеальну» математику: C&F-Єгипет 256 $/т – 16 $/т (фрахт) – 10 $/т перевалка на судно = 230 $/т CPT-Одеса.
«Але в нас повномасштабна війна з росією, яка залякує учасників агробізнесу своїми атаками портової інфраструктури. Це зменшує кількість судновласників, які готові ризикувати екіпажем та судном, тож їх треба «заманювати» винагородами за воєнні ризики. Через це фрахт з Одеси може бути в рази дорожчий, ніж з Констанци — 40 $/т проти 16 $/т. Перевалка в Одесі також дорожча ніж тоді, коли все працювало як годинник, всі причали були розписані на тижні вперед, а зерно накопичувалось на припортових елеваторах. Зараз все це — ризик зумовлений терором росії. Тож постійних затрат багато, а потік суден та безпекові заходи обмежують завантаженість терміналів. Через це перевалка значно дорожча і зараз коштує близько 27 $/т. На різних стадіях логістичного ланцюжка оператори ринку закладають собі прибуток a.k.a «за воєнні ризики», що виливається у додаткових 10-15 $/т.
Тож замість ідеальних 230 $/т зараз маємо наступну математику: C&F-Єгипет 256 $/т – 40 $/т (фрахт) – 27+ $/т перевалка на судно – 12 $/т інші оператори ринку = 177 $/т CPT-Одеса», – уточнюють в Barva Invest.
За словами аналітиків, на такі ціни можна розраховувати, якщо морські порти запрацюють хоча б на рівні, який був минулої осені (із «зерновим коридором»).
«Поки з портів вийшло замало суден і це лише перші кроки, а не повноцінна робота портів, тож всі дотичні затрати значно вищі, що і буде відображатись на нижчих закупівельних цінах. Проте вже вчора та сьогодні бачили ціни, які фермерам із центральних областей України виглядають значно цікавішими, ніж при поставці на Дунай чи Констанцу», – додають у Barva Invest.
agrotimes.ua